reklama

Keď sa nové bývanie zmení na nočnú moru

Tento článok je skonštatovaním možností mladej rodiny vo výbere vlastného bývania a trhovej ponuky. Rovnako osobnou skúsenosťou čomu sa vyhnúť a prečo zvážiť svoje kroky aj dvakrát.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (122)

Vrátim sa v čase späť - historicky svoje prvé bývanie som úspešne vyriešil tým, že som si našiel peknú lokalitu v Ružinove (Bratislava) a oslovil developera, ktorý mi spravil ponuku na 2-izbový byt v novostavbe. Rovnako som oslovil aj iných developerov plus jedného mimo Bratislavy - konkrétne v Senci. Ako osobnú skúsenosť by som doplnil pomoc finančného poradcu, ktorý mi mal pomôcť s vybavením najvýhodnejšej hypotéky a celým postupom. 

Snažil som sa dohodnúť si dobré podmienky v Slovenskej sporiteľni, ktorá mi vyšla v ústrety. Rozhodnutie padlo na byt v Bratislave vzhľadom na fakt, že s developerom v Senci som sa nevedel dohodnúť na dokončení bytu do štandardu a nemal som to ako sám financovať (jednalo sa o 4-izbový byt, ale za cenu 2-izbového v Bratislave). Prešiel som si procesom v banke a hurá do bývania. Čo bolo pre mňa výhodné bol aj vlastný znalecký posudok, lebo som vedel o reálnej cene za byt a vybojoval si ešte navyše v cene kuchyňu. Ako každá novostavba, ani táto sa nezaobišla bez problémov s mesačnými platbami (nedoplatky z dôvodu zle nastaveného inkasa apod). Tiež som mal možnosť riešiť reklamácie, ktoré viac menej developer vyriešil promptne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako čas plynul, oženil som sa a narodil sa nám syn. Bývanie prestalo postačovať a začali sme sa pozerať po väčšom byte/dome, kľudne aj mimo Bratislavy. Zaujal nás projekt od developera firmy DAVIDSON HOLDING, s.r.o. Počas dovolenky v roku 2014 padlo rozhodnutie predať byt v Bratislave a ísť do vysnívaného bytu v Senci. 

Najvhodnejšie riešenie mi prišlo dať si inzerát s fotkami bytu na inzertný portál a stanoviť cenu podľa priemernej ceny v danej lokalite na m2. Fotky neboli moc kvalitné - predsa nevedel som ako by mal vyzerať byt pri predaji a že je to tiež rozhodujúce. Byt som samozrejme predával komplet zariadený a ihneď obývateľný. Po krátkej dobe ma oslovilo kvantum realitných kancelárií - niektoré slušne a niektoré vyslovene agresívne. Vždy mi bolo vysvetlené, že je rozhodujúce predávať cez danú kanceláriu, že nemám šancu to predať sám a že musím mať exkluzívnu zmluvu o predaji práve cez nich. Neprišlo mi to ako vhodný nápad, ale predsa som sa rozhodol, že využijem ponuku nemenovanej renomovanej kancelárie a podpíšem aj zmluvu o exkluzivite.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V priebehu nesledujúcich týždňov došlo k môjmu vytriezveniu a rozhodol som sa zmluvu zrušiť. Fotky realitnej agentky neboli kvalitnejšie ako moje - odfotila si dokonca svoju kabelku na našom barovom pulte a všetok neporiadok v byte a zároveň sa nám nikto neozval. Cena bytu bola podľa mňa prestrelená o 20-30%, ale stále nás ubezpečovala, že je to v poriadku.Stále som však nezanevrel na realitných maklérov a neskôr ma oslovil ďalší - tentokrát môžem povedať profesionál. Vysvetlil mi čo všetko robia aby predali byt - musí byť uprataný aby pôsobil čo najväčší, rovnako fotenie digitálnou zrkadlovou cez slnečné počasie apod. Rozlúčili sme sa a dohodli sa, že sa mu ozvem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nedalo mi to a podľa daného návodu makléra som sa rozhodol skúsiť šance po vlastnej osi. Byt som upratal, nafotil mobilom keď pekne svietilo slnko a dal zase inzerát na portál. Počas troch dní som mal dve obhliadky a hneď prvým záujemcom som ho predal za sumu ktorá zodpovedala mojej kúpnej cene za byt plus zariadenie. Dohodli sme sa na ďalšom postupe a začali riešiť nový byt. Banka mi samozrejme začala ako vernému klientovi hádzať polená pod nohy. Zdĺhavé schvaľovanie a ťažká neochota - už neakceptovali posudok od môjho znalca (využil som toho ako pri prvom byte), nestačil podľa nich vyšší príjem ako predtým a za behu menili podmienky. Ostal som ako obarený, keďže som si takto nepredstavoval spoluprácu s bankou, kde mám účet od 2005.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po viacerých problémoch s bankou som sa rozhodol obrátiť na ombudsmana danej banky a vyjadriť svoju nespokojnosť s pracovníčkou a fungovaním danej banky. V rýchlosti som bol presmerovaný na vedúcu hypotekárneho centra v Auparku (Bratislava) a bolo mi arogantne vysvetlené, že musím spraviť to čo oni chcú a nebudem to mať ľahké. Medzitým mi predchádzajúca pracovníčka s výčitkou povedala, že ona mi chcela len dobre a ja som ju poškodil ako zamestnanca banky. Pýtam sa čím?

S developerom po obhliadke znalcom sme sa dohodli na zálohe, ktorú sme mu v septembri 2014 zložili a čakali, že byt tak ako sľúbil dokončí do mesiaca, maximálne dvoch. Tlačil nás termín predaja bytu v Bratislave ku koncu októbra a tým pádom sme nemali moc času. Ani tu sme sa nezaobišli bez problémov - developer moc nekomunikoval a byt sa nedokončoval tak rýchlo ako mal. Banka nám medzičasom schválila čerpanie na 3 etapy - prvá vrátanie zálohy čo sme zložili developerovi, druhá pred dokončením bytu a tretia po jeho dokončení. Tento proces bankou trval mesiac a prišli sme o platby za prvý byt plus nám chceli dať zaplatiť 5% poplatok za predčasné splatenie hypotéky (pol roka pred výročím fixnej úrokovej sadzby). V konkurenčnej nám to schválili za 4 dni.

Počas dokončovania bytu do štandardu nám banka oznámila, že vyžaduje už v kúpnej cene kuchyňu - tú sme im prakticky darovali. Rovnako nám na záver povedali, že chcú fotku vchodu do bytového domu a dverí do bytu s mojou menovkou - v piatok večer som to dostal ako novú podmienku. Rozhorčený som to spravil a zaviazal sa, že po 4 rokoch odídem z danej banky navždy. Samozrejme developer dokončoval byt 3 mesiace a odovzdal mi ho 16.12.2014. Krátko po nasťahovaní začala hrôza, ktorá ma prenasleduje doteraz.

V byte splesniveli obvodové steny skoro v každej miestnosti:

Zistil som postupne, že máme popraskané steny pri oknách, plynovom kotly. Chýbajú nám na ňom ventily (na uzáver systému), prefukujú okná, zhrdzavel balkón, chýbal bytový rozvádzač apod. Okamžite sme to začali riešiť - emailová komunikácia, pričom developer občas niečo odstránil, ale hlavným reklamáciám sa vyhýbal a neskôr prestal komunikovať. Nepomáhala ani doporučená pošta, keďže v sídle firmy si ju nepreberal, len v kancelárii na Dlhej 12B v Senci. Napísal som na SOI, hygienika, dal námet do televízie, ale neúspešne. Z SOI som dostal odpoveď, že áno neriešil reklamácie ale chyba stavby nespadá pod nich. Od hygienika, že tam nemáme bývať, lebo je to zdraviu škodlivé a z televízie bez reakcie.
Senecká televízia neostala bez reakcie a tak som im dal námet na reportáž:

Po týchto skúsenostiach som oslovil právničku a zaplatil súdneho znalca v odbore stavebníctvo - ohodnocovanie hodnoty stavebných prác a pozemných stavieb. Ten v plnom rozsahu potvrdil moje obavy, že novostavba je nekvalitne postavená a dostal som znalecký posudok so škodou 8 tisíc euro. Poslal som developerovi pred žalobnú výzvu, ten na ňu nereagoval. Snažil sa skôr tvrdiť, že byt som nesprístupnil a že to chce odstrániť (po niekoľkých rokoch). Byt samozrejme sprístupnený bol, ale bol upozornený, že oprava môže byť len v zmysle znaleckého posudku. Odmlčal sa a potom čo mu prišiel platobný rozkaz zo súdu, tak sa odvolal a okamžite mi zablokoval ovládanie k rampe a namontoval lavičku za moje kúpené parkovacie miesto. Po 6 mesiacoch som tento stav odstránil cez mesto Senec. Ani tam nechápal, že to nie je už jeho majetok a nemôže si robiť čo sa mu zachce.

Počas leta som za ním išiel v rámci svojej dobrej vôle, nech to urovnáme dohodou cez súd, ale obrátil to proti mne. Nazval to vydieraním a začal sa mi vyhrážať žalobou za poškodzovanie dobrého mena firmy z dôvodu mojich príspevkov na tejto stránke:

https://www.modrastrecha.sk/forum/spolocne-miesto/viladomy-senec-davidson-holding/

Správcu stránky oslovil s tým, že nech zmažú celú diskusiu a že ma samozrejme zažaluje. Bol som na to upozornený správcom stránky a preto som mu poslal podklady k sporu, ktorý mám. Aby som potvrdil, že píšem len fakty, ktoré mám podložené. Zatiaľ neuspel. Stále čakám na prvé pojednávanie na súde, kde to môže ale nemusí trvať dlho. Postupne odstraňujem závady, avšak developer mi vyslovene emailom zakázal opravovať svoj byt a spoločné priestory (zateplenie prízemia, oprava fasády, výmena parapetov a APU líšt). Napriek tomu som cez správcovskú a bytovú schôdzu súhlas získal a opravil prvú časť. Vzhľadom na fakt že máme málo peňazí vo fonde opráv (developer ho nastavil po dokončení bytového domu na 1 cent za m2 ) som sa rozhodol opravu realizovať na vlastné náklady. Rovnako aj nasledujúce opravy. Dôvod bolo tiež urýchlenie schválenia opravy susedmi (na schôdzu prišli dve susedy za čo im aj takto ďakujem a zvyšní 3 vlastníci + developer nie).

Na úrade pri vybavovaní odstránenia lavičky som sa nevyhol vyhrážkam z jeho strany (pred právničkou mesta), že ma zažaluje zase za poškodzovanie dobrého mena firmy a zateplenia prízemia. Počas nasledujúcich mesiacov ma správcovská upozornila na neriešenú reklamáciu strechy na všetkých troch bytových domoch z októbra 2016. Dohodol sa na schôdzi postup a oslovil súdny znalec - ten potvrdil škodu 10 tisíc euro/strecha. Medzičasom developer "opravil" strechy a napísal správcovskej, že je reklamácia odstránená - ako, to nikto nevie, keďže treba demontovať celú strechu, nie pribiť späť šindle.

Podľa znalca je 1/3 šindľov poškodených a strecha to nemusí vydržať. Rovnako je nutná demontáž všetkých šindľov, doplniť chýbajúcu hydroizoláciu, demontovať bleskozvod atď. Na schôdzi sa odsúhlasil postup oslovenia právnika, avšak súčasná správcovská nemá motiváciu to riešiť z dôvodu neustáleho odvolávania. Zároveň developer sa rozhodol zobrať moc do vlastných rúk a odvolať správcu, pričom novým správcom sa chce stať on rsp. niekto koho určí. Je to non-sense, keďže sám bude blokovať opravy a čerpať fond opráv na svoje súkromné aktivity. V minulosti chcel opraviť svoju rampu a lampy cez náš fond opráv, rovnako neplatil za nepredané byty načas.

Týmto článkom chcem poukázať na to, že aj keď máte znalecký posudok na ohodnotenie nehnuteľnosti a aj banka si dala spraviť svoj, tak kvalita nemusí byť 100% a škody si riešite sami. Nepomôže Vám ani SOI, hygienik, banka, realitná kancelária apod. Začarovaný kruh, ktorý dáva moc firmám, ktoré stavajú nekvalitne a tvrdia, že predávajú 100% kvalitu a zázemie pre bývanie mladých ľudí. Je na škodu, že susedia nemajú záujem chodiť na schôdze alebo prípadne riešiť spor s developerom aktívne.

Ja pokračujem v boji ďalej a prípade ak máte záujem, tak sa s Vami rád podelím o svoje skúsenosti.

Viliam Oros

Viliam Oros

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Občas robím chyby, ale o tom je život. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu